Minder koolhydraten? Wat eet ik dan wel?

minder koolhydraten

Marian Bosma    15-05-2018

minder koolhydraten wat dan wel

Gezonder of vitaler worden begint met gezonde voeding. Niet gezond zijn: taart, croissant, frisdrank, pizza en gezoete cruesli. Als je minder koolhydraten wilt eten, wat eet je dan wel? Wij geven de alternatieven.

Minder koolhydraten een goed idee

Van Voedingscentrum tot WHO, van Voedselzandloper tot Oervoeding, over één ding zijn ze het zeker eens: voeding met toegevoegde suikers of gemaakt van tarwebloem of andere fijne meelsoort is niet gezond. Dat zijn sterk geraffineerde voedingsmiddelen die geen of amper vitaminen en vezels meer bevatten.

Maar wat eet ik dan wel?

De gezonde variant van deze voeding heeft als kenmerk: zo min mogelijk bewerkt.

Voor de genoemde ongezonde voedingsmiddelen geef ik enkele smakelijke alternatieven.

Drinken

Vervang dit Door dit
Frisdrank met suiker
Vruchtensap
Vers geperst vruchtensap
Thee, van zwart, wit, groen tot kruidenthee
Water
Koffie

Snoep, koek en desserts

Vervang dit Door dit
Snoep, drop, pepermunt Fruit
Noten
Koekjes, plak cake Fruit
Fruitsalade, zelfgemaakt
Noten
Vla, pudding, gesuikerde yoghurt Fruit
Fruitsalade, zelfgemaakt

 
Fruit bevat ook suiker, dat klopt. Als je diabetes hebt en je moet de koolhydraten tellen, dan zijn die suikers in fruit zeker van belang. Heb je geen diabetes, dan telt fruit volgens de WHO niet als toegevoegde suikers mee. De suikers in koek, vla en snoep tellen wel. Daarom is onbewerkte voeding beter. Fruit snijden tot salade mag wel, maar smoothies of sap telt weer mee als suikers.

Ontbijt of lunch

Vervang dit Door dit Of door de oervoeding variant
Croissant
Pistolet
Beschuit
Witbrood
Stokbrood
Cruesli
Volkoren brood
Volkoren roggeknackebrod
Erwtensoep
Salade met ossenhaaspuntjes
Pompoensoep met gegrilde kip
Linzensalade met spekreepjes
Roerbak van nasigroenten met kip

 
Erwtensoep is gemaakt van peulvruchten, daar zit zeker koolhydraten in. Maar erwtensoep bevat ook veel vezels omdat de erwten niet geraffineerd zijn, daarnaast nog groenten en wat vlees. Samen ongeveer 6 gram koolhydraten per 100 gram soep. Stel je neemt een grote kom van een halve liter erwtensoep (dat is veel!) dan eet je 30 gram koolhydraten. Een krentebol, pitahbroodje of kadetje bevat tussen de 50 en 55 gram koolhydraten per stuk. Dat is veel meer.

Warme maaltijd

Vervang dit Door dit
Pizza
Macaroni
Spaghetti
Een maaltijd met een basis van peulvruchten of reepjes spitskool of slierten courgette,
met daarop de rode saus van gehakt, ui, kruiden en tomaten.
Een stamppot met royaal groenten.
Een supergevulde groentensoep met kip, rundvlees of gehaktballen.
Chili con carne met een mooie grote salade ernaast.
Lasagne Lasagne met bladen van courgette of aubergine

 
Karin en ik hebben op deze manier nog veel meer alternatieven achter de hand. Zo is voor bijna alles meer dan één smakelijk en gezond alternatief beschikbaar. Vraag het ons maar eens. In een persoonlijk gesprek analyseren we jouw voedingsgewoonten en geven er alternatieven voor.

 
Welke koolhydraten vermijd jij het meest?
Deel je antwoord hieronder.