Heb jij al een moestuin voor jouw gezondheid?

Marian Bosma      01-05-2018

moestuin

Een moestuin draagt bij aan de gezondheid, doordat je buiten bent, stressvrij met je handen in de aarde zit en superverse groenten kunt oogsten om te eten. Bovendien is het leuk om te doen.

Een moestuin vol overvloed

Ik, Marian, heb een moestuin en ben daar heel blij mee. Voor mij is een moestuin een plek van overvloed. In plaats van in de winkel te twijfelen wat ik ga kopen, geeft de tuin aan wat rijp en oogstbaar is. De ene dag een emmer vol sperziebonen (spekbonen voor de kenners), de andere dag weer een rondje oogsten van de drie soorten sla en natuurlijk elke dag in het courgetteseizoen 1 tot 5 courgettes.

Ik kan me dan ook verheugen op de rijkdom die ik in de winter weer terugvind. De sperziebonen per 500 gram in de vriezer en de courgette op zoetzuur ingemaakt in een glazen pot. En dan is het voorjaar altijd het moment van plannen, wat gaan we dit jaar doen, tomaten of niet? Snijbiet met rode stelen of gele stelen? Radijsjes voor door de sla? En uien direct naast de wortels om de vliegen in verwarring te brengen. Ook naar deze voorpret kijk ik steeds uit.

De moestuin is gezond omdat je buiten bent

Het voordeel van de moestuin is dat bewerking en oogst plaatsvind in dat deel van het jaar met de lange dagen. Je hebt dus na je werk en zelfs na het eten nog tijd om even in de tuin te werken. Wat onkruid te wieden, wat aan te aarden of wat te oogsten. Omdat het lang licht is, kan dat zelfs tussen de buien door.

Dat buiten zijn is ook de stress loslaten, de drukte van kantoor en files achter je laten. Of anders gezegd: even lekker landen of aarden.

Het is doelgericht buiten zijn, je moet wel even naar buiten, omdat anders na 14 dagen het onkruid hoger is dan je gewas. Een goede reden om elke dag even een kwartiertje bezig te zijn. Staand, hurkend, met gereedschap of juist met je handen, het maakt niet uit. Ongemerkt gebruik je meerdere spieren en oefen je fijne motoriek en dat houdt je vitaal.

De moestuin levert onbespoten superverse groente

Het is een keuze, maar ik spuit niet in mijn moestuin. Als er bijvoorbeeld teveel slakken zijn, moet ik beter opletten dat ik de border schoonhoud en een paar keer actief slakken rapen en verplaatsen. Het resultaat is een overdaad aan groenten die onbespoten is. En dat draagt bij aan de gezondheid.

De groente kan dagvers geoogst worden: pas als je het nodig hebt oogst je het en diezelfde dag ligt het al op je bord. Dat is wat je noemt supervers en dat proef je. Bovendien zitten er dan nog veel vitaminen in die bij lang bewaren verloren kunnen gaan. Supergezond dus.

Ook verse groenten voor wie geen moestuin heeft

Je zou het creatief kunnen noemen of guerrilla-gardening in eigen tuin: ook in een siertuin kun je prima groenten kweken. Drie rode kolen doen het goed in een border of wat palmkool als blikvanger bij een struik op stam. Wat kroppen sla kun je ook her en der tussen de andere planten kwijt. Ook kruiden als salie en rozemarijn hebben mooi blad, dat prima in een siertuin past.

Vanuit potten, bakken en zakken is ook goed te kweken. Van bloembakken aan de reling van het balkon met eenjarigen en tuinkruiden tot een bloempot waar je aardappelen in kweekt, tot een zak tuinaarde waar je meerdere kleine planten of een pompoenplant in kweekt. Het is allemaal mogelijk.

Een laatste variatie is het plantenrek met tuinkruiden buiten aan de keukenmuur of juist binnen bij het raam, vlakbij de keuken. Wil je nog meer inspiratie, kijk dan eens bij verticale groenten op Facebook voor foto’s van trotse eigenaren.

Gezondheid uit de moestuin

Beweging, verse groenten in overvloed en buiten ontstressen, het draagt allemaal bij aan jouw gezondheid en vitaliteit. Van de tuintjes van de Albert Heijn, tot kant en klare jonge planten uit het tuincentrum, starten met een moestuin is niet zo moeilijk.

Heb jij al een moestuin, balkontuin of bloempottentuin? Laat het weten in een reactie.