Zomertijd

zomertijd

Marian Bosma       22-03-2018

zomertijd

Als de zomertijd start, zetten we de klok vooruit. Van 2.00 naar 3.00 uur. Dus een uur minder slapen. Hier een aantal tips om minder last te hebben van het verschuivende ritme.

Start nu al met vroeger naar bed te gaan

Ga vandaag een kwartier eerder naar bed, morgen weer een kwartier eerder, houdt ook een vroeg ritme aan in het weekend. Zet alleen de avondwekker, niet de ochtendwekker vroeger.

Het voordeel van eerder naar bed gaan, zonder verplicht er ook vroeger uit te gaan is dat je lichaam eventueel een kwartiertje slaaptekort al kan inhalen.

Heb je geen slaaptekort en ben je toch de volgende ochtend een kwartier voor de wekker aan wakker? Dan mis je geen slaap.

De avondwekker een goed idee

Dat kan een schemerlamp in de woonkamer zijn, die op een tijdschakelaar staat. Dat kan het alarm op je mobiele telefoon zijn. Het kan ook een bericht uit je digitale agenda zijn, als die een bericht stuurt naar jouw mobiel, laptop of waar je maar op zit te werken.

Ik probeer vooral als ik vroeger naar bed wil gaan, vooral niet mijn bekende programma’s op televisie te kijken die normaal lopen tot het moment dat ik wil ga slapen. Want die wil ik dan alsnog uitkijken. Die sla ik over en kijk ze de volgende dag, eerder op de avond, , weer terug.

Ga op tijd eten, dan ga je ook op tijd aan de koffie en kun je zonder problemen iets eerder inslapen. Als je wel vroeger naar bed gaat terwijl je nog laat koffie of thee drinkt, dan kan het zijn dat je niet goed in slaap valt. Maar dat is heel persoonlijk. Ik ken ook mensen die prima inslapen na koffie.

Zonlicht in de ochtend

Geniet bewust van de zon als je wakker bent en het zonnetje schijnt al. Neem er een paar seconden voor om hem op je ogen te laten vallen. Dat kan met de ogen dicht, dat kan vanaf de zijkant. Er direct in kijken is niet zo handig en kan vooral in de zomer schade opleveren aan je ogen. Geniet van het licht en stel je daarbij heerlijke warmte voor. Dan kan je dag goed beginnen.

Wat is jouw signaal in de avond dat het tijd is om te gaan slapen?