Wintersport

wintersport

Karin KleinJan        06-02-2018

wintersport
 

Wintersport is sport

Februari is de maand waarin veel Nederlanders op wintersport gaan. Lekker even genieten van actief buiten zijn.

Tijdens de wintersport stappen we op de ski’s, op het snowboard of we maken heerlijke wandelingen door het witte wonderland. Het is aan de ene kant meestal heerlijk ontspannend, aan de andere kant ook inspannend. Houdt daar rekening mee voordat je vertrekt.
 

Voorbereiding

Wil jij meer uit je vakantie halen? Net als voor iedere sport is het raadzaam om te trainen voor je op wintersport gaat. Met een goede fysieke voorbereiding geniet je mogelijk nog meer van je week in de sneeuw. Je kunt je conditie al verbeteren door meer te gaan wandelen. Je kunt jouw balans verbeteren door dagelijks tijdens het tandenpoetsen of koken afwisselend op een been te gaan staan. En de kracht in je benen verhogen door squats te doen.

Wil je het echt goed doen dan begin je al maanden voor je vertrek met je voorbereiding. Ik begin al in september met ski-specifieke oefeningen voor de benen.
 

Ontspanning

Op wintersport gaan hoort ontspannend te zijn. Soms echter is de aanloop naar de reis een stressvol moment. Wanneer je dit goed plant en vooraf bedenkt hoe je reis gaat lopen, kan je al een hoop spanning weg halen. De volgende tips kunnen je daar bij helpen:

  • Bedenk vooraf wat je mee wilt nemen en leg dit alvast klaar. Voor de een is het prettig om dit al een paar dagen van te voren te doen, de ander zal daar iets korter de tijd voor nodig hebben.
  • Controleer dan meteen of alles nog past en heel is.
  • Check vooraf je route, wat is de snelste route en welke eventuele knelpunten kom je tegen. Heb je bijvoorbeeld een tolvignet nodig?
  • Heb je onderweg een overnachting? Zorg dan dat je de spullen voor de 1e nacht in een aparte tas hebt of dat ze in je tas bovenop liggen.

 

Lekker skiën, snowboarden of wandelen

Dit jaar ligt er in de meeste gebieden voldoende sneeuw, dus is het genieten in de wintersportoorden. Genieten van het buiten zijn, het actief bezig zijn en even niet denken aan alle dingen waar je thuis mee bezig bent. Genieten van de sfeer, die meestal erg gezellig is.

Mocht de fysieke inspanning toch wat veel zijn voor het lichaam, dan merk je dit vaak op dag 3 of 4. Het is dan verstandig om deze dagen wat rustiger aan te doen. Misschien jezelf een ochtend of middag vrij te geven.
 

Wat eten we op de wintersport?

Gezond eten kan een uitdaging zijn wanneer je op vakantie gaat in de wintersportgebieden. De meeste ervaring heb ik met Oostenrijk en Frankrijk, maar in de andere wintersportlanden zat het niet veel anders zijn.

De lunchgerechten die je op en rond de piste vindt, bevatten vaak heel veel (snelle) koolhydraten.  Deze (snelle) koolhydraten zitten in bijvoorbeeld pasta’s, noedels en kaiserschmarren. Van deze gerechten krijg je niet echt energie. Na het eten van zo’n maaltijd voelen je benen loom aan en heb je het gevoel dat je niet op gang komt.

Als alternatief kun je denken aan een rijk gevulde soep zoals bijvoorbeeld goulashsoep. Ook kun je kiezen voor een bord patat of gebakken aardappelen (gröstl). Deze koolhydraten worden langzamer door het lichaam opgenomen.
 

Zoeken naar groente

Als je in een hotel zit heb vaak een beperkt keuzemenu. In Nederland zijn we gewend groente bij de hoofdmaaltijd te eten, maar dat is in de wintersportlanden niet altijd het geval. Daar zal je meer moeten zoeken naar groentes. Meestal is er wel een rijkelijk gevulde saladebar of krijg je een schaaltje salade bij je maaltijd (of als voorafje). Het kan zijn dat dit de enige groente is die je bij je maaltijd krijgt. Gelukkig zie je hier niet alleen de blaadjes groenvoer, maar kan je een rijk gevuld schaaltje maken. Regelmatig tref je tomaat, komkommer, ui, witte kool en boontjes aan. Dit kan per dag wisselen. Neem een ruime hoeveelheid groente van de saladebar en laat zo nu en dan het toetje achterwege.

Een grote valkuil tijdens de wintersportvakantie is de gedachte dat je onbeperkt kunt eten, omdat je een groot deel van de dag actief bezig bent. De angst bestaat dat je te weinig energie hebt om de hele dag te kunnen skiën. Vaak ligt dit niet aan de hoeveelheid eten, maar meer aan wat je eet. Wanneer je van je maaltijden geen energie krijgt, kies dan liever de volgende dag voor iets anders. Ga niet extra eten, je wilt tenslotte niet met extra kilo’s thuis komen.

Fijne wintersport!

 

Wil je naar aanleiding van dit blog meer weten over voeding waar je energie van krijgt? Of wil je weten welke voeding bij jou past? Neem dan even contact met ons op, wij geven je graag een advies op maat.